خاک سرخ

اشعار و متون ادبی به قلم مهدی جابری

خاک سرخ

اشعار و متون ادبی به قلم مهدی جابری

بر بوم دستان خودم یک تنگ خالی می کشم ! ( چهارپاره )


  


      

      بر روی دستان خودم
     یک تنگ خالی می کشم
     در لابلای خاک آن
     یک مرده ماهی می کشم
     *
     یکباره بغضی می کنم
     با دیدن ماه کبود
     ابر سیاهی در برم
     تا خِرخِره درگیر دود
     *
      از فکر نان واجبش
     تا ناف خود عریان شده
     گوئی تلافی می کند
     بازار نان سیمان شده
     *
     داروی اعصاب و روان
     تبلیغ های وی تا مین
     مردانگی حرررراّج  شد
     دیگر به قرصِ ... ری ..تالین 
     *
     باور نداری نیش گیر
     لختی زبان و پیش گیر
     دلال جان در کوچه ها
     او را ببین وُ ...  ریش گیر !
     *
      در فیس بوک آسمان
     سرگرم لایک کردنی
     آخر نگاهی کن خدا
     دادیم سر ... پا ....  گردنی  !

    مهدی جابری - ویرایش 93

فاصله !


دردی که با مرهم فاصله درمان نشد


خیال تو بود


بی فاصله...


در آغوشِ منِ بی دست و پا !


چشم هایم شرجی ی نگاه توست !



     دو چشمِ شرجیم دلتنگ و خسته ست

     درون قایقی تنها نشسته ست


     وَ( ا)زَ( ا)مواجِ نگاهت می هراسد

     کمر بندِ نجاتش را گسسته ست !



سه شنبه بازار !


      در مزایده ی قبل

      گرمای دست هایت

      هم قیمت عمرم

      درین مناقصه

      دلم را مفت می بری !


زندگی رنگ است !

 



    زندگی رنگ است ... 

    قدِ

    حوضِ

    سیمانی ی محرابِ خدا 

    می شود در  رنگها  غرقاب شد 

    می شود مانند شاعرها نشست

    سرخی ی این گونه را از دستِ سرمای کبود  ،

    در مسیر زندگی ترسیم کرد .  

     

     روی بوم زندگی

     می شود رنگِ دلِ سیری کشید !

     

     یا دوباره سبز شد

     ردپای آب را تعقیب کرد 

     دست هائی را گرفت 

     کاسه ای با رنگ دل

     تقدیم کرد ! 

               

      مهدی جابری

خطر کردم !

     یک بوسه خطر کردم دیدم ثمر آن را
     تکرار نگردانی  ، !...  از سود ضرر کردی 

 

     آخر تو چه می دانی ای دلشده ی عاشق
     درعشق تو حیران شد این دل که خبر کردی 

 

     با ماه رخت بودم سر در یقه ی خود بود
     رسوا شده ام حالا چون عزم سفر کردی  

 

     هر شب منِ مجنون را مست از غزلت کردی
     شعر و غزل و ما را از زیر ، زبَر کردی 

 

     راوی ی گُـلِ عشقی ، شاگردِ تو می مانم
     چون درس نمی دانم ، پیمانه به سر کردی
 


صبح که می شود !

  

 
 

 

    صبح ...
    گل را بهانه می کنم
    برای نگاهی
    به دروازه ی
    دل واژه هایم ...
    تا
    نو ریشه ای
    عاشقانه
    ... سبز شود

 

     شب که می شود
    دوباره
    برایت 

    هزار بهانه می کارم   !  

 

 

حکم ، حکمِ توست ای بی بی ی دل !

 

  

 
      منتظر بودم بیائی پیشِ ما
    آس ، در دستم گرفتم لحظه ای
    آمدی ، اما به جای آسِ دل
    این دلِ مستم گرفتم لحظه ای  ! 

 

    حکم ،  حکمِ توست  ای بی بی ی دل
    چشمِ ما ، بر خالِ دل ، از باده است
    تیغ را  هم بسته ای روی لبت
    قتل عمدِ ما برایت ساده است !
 


    

 

اعتراف !

 

 

 

 

    چند روزی هست دِل دِل می کنم اما شرایط جور نیست
    سخت شد کارِ دلم، دیگر ازینجا رفتنم مقدور نیست 

 

    این اواخر می گریزد چشم هایم از بیانِ اعتراف
    چون که می دانی نگاهم روبرویت آنقَدَر پر زور نیست 

 

    آنچه می خواهم بگویم رابه لرزش های دستِ(ا)حساس کن
    چون برای گفتنِ حرفم... تو می دانی ...زبان ، مجبور نیست 

 

    گونه هایم سوخت از رگبارِ حسرت ،دست هایم خالی اند
    جز لبِ سرخِ شقایق گونه ات ،چیزی درین منظور نیست 

 

    قاضی القُضات ،اشکم پیشکش ، امشب دلم تسلیمِ توست
    حکم ده ! چون مجرمت طاقت ندارد،خون او محدور نیست ...

  

زمان !

   

 

   از صبح تا شب !
    دلتنگی
    مرا می آورد
    تا ایستگاه زمان
   دست تکان می دهم
   ... با سوت قطار
   همراه دودِ خنده هایش
  روی نیمکت بخت ؛

  می نشینم

  بلیطم را نگاه می کنم !