خاک سرخ

اشعار و متون ادبی به قلم مهدی جابری

خاک سرخ

اشعار و متون ادبی به قلم مهدی جابری

اهلی شدن !

 

 

 

نمی دونم کتاب شازده کوچولو رو کدامیک از شما عزیزان خوندین !
 

 اما من دارم ش  و favorite   من هست

 

قبلا این کتاب رو بارها و بارها خوانده ام  ...    

 

بعضی وقتا هنوز هم   ... 

 

 

اگر تمایل داشتید باقی  رو در ادامه مطلب  بخوانید !  

  

 

 

بعضی وقتا هنوز هم  خیلی از قسمت های اون  داستان رو با زندگی شخصی ام  

 

مقایسه می کنم . ..

 

 یادمه وقتی دانشجو بودم ( حدودا 18-19 سال پیش ) تو تئاتر شهر تهران  

 

نمایشنامه شازده کوچولو رو اجرا کردند و من با بهترین دوست م رفتیم دیدنش .

 

بعد از اجرا انقدر منقلب شده بودم که بیرون از تئاترتوی بغلش مدتی رو 
 

 بی اختیار گریه  کردم .    

 

 و الان شاید ...

 

معنی اهلی شدن رو درک می کنم ...

 

بهزاد -  کسی که من رو اهلی کرده بود  چند سال قبل ، بر اثر مننژیت  

 

بزرگسالی   و ظرف 48 ساعت فوت نمود. در حالیکه دخترش فقط  ۱۱ ماه داشت  

 

 و پسرش 5 سال ...

 

سالهاست که جرات خوندن مجدد اون کتاب رو پیدا نکردم  تا اینکه دوباره اون مطالب  

 

آشنا ،  به قلم یکی از عزیزان توی یکی از وبلاگ ها در برابرم به تصویر درآمد 

 

 و من بی اختیار و  به  یاد  آن  ایام بازهم گریست م   ...

 

طی چند سال بعد مشابه یکی از قسمت های دردناک ماجرای این کتاب ( سیاره  

 

هفتم  - زمین -  گفتگو با مار در کویر ...  ) برای من اتفاق افتاد :

 

وقتی که مسافر کوچولو می گه  

 

 

"  آدمها کجان  ؟   تو کویر آدم احساس تنهائی می کنه!

 

 

 

مار مگه :   پیش آدمها هم احساس تنهائی می کنی !  " 

 

... 

 

    

بله عزیزِ من ، سالهای سال را یکی ز پس دیگری می گذرانی بی آنکه واقعا کسی را داشته  

 

باشی  که دو کلمه حرف حساب باهاش بزنی !

 

گاهی هم مجبور هستی برای حفظ روابط اجتماعی ات با جماعت پیرامون ت  

 

بگردی و بناچار  ظاهرت را حفظ کنی  و همین حفظ ظاهر برای برخی آدم ها این  

 

شُبهه را به وجود می آورد که با تو همفکر و هم مسلک هستند و همین شروع  

 

دردسر است  .   

 

چون باید ازین به بعد  تحمل شون کنی و به ناچار ساعت هایی را  نابود    !   

 

 

 

 

 

 

 

  یادتون هست  آخر سر  مار بهش چی  می گه  ؟

  

  " روزی روزگاری اگه دلت  خیلی هوای  

 

اخترک ت رو کرد بیا من کمکت می کنم ... از من بر می آد ! " 

 

 

 

به نظر من اوج داستان اونجاست که شازده کوچولو شب آخر قصه می خواد  

 

برگرده به اخترک ش ...

 

 

به دوستش می خواد هدیه بده و می خنده ...   

  می گه می خوام یه هدیه بهت بدم ....  

 

می گه : 

 

"  نه اینکه من تویکی از این ستاره هام ... 

 

 نه اینکه من تو یکی از  اونا می خندم .. .  

 

 خوب ..   پس هر شب به آسمون نگاه کنی برات مثه اینه که همه  ستاره ها می خندن  ! 

 

.پس تو ستاره هائی را خواهی داشت که بلدن بخندن  

 

 و  خاطرت که تسلی پیدا کرد  

 

از آشنائی با من خوشحال می شی ...  "  

 

 

 وارد شدن به دنیای مجازی رو مثل دیدن ستاره ها  توی کتاب مسافر  

 

کوچولو دوست دارم !

  

 

این داستان شاید ، قفل یکی از حقایق زندگی من رو ناخواسته باز کرد ...  

 

 اونی که من و اهلی کرده توی این دنیا و خودش تو اون دنیاس  و من خیلی وقته ازش  

 

 خبر  ندارم  می دونه که خیلی دلم براش تنگ شده  

 

   اما هم خودش 

 

 هم خدای خودش 

 

 خوب می دونند  که همیشه  تو خیالم فکر می کنم بازم  کسی  پیدا می شه 

 

 تا نذاره من خاطره اهلی  شدن م رو  از یاد ببرم ! 

  

مثل یه دلشوره شیرین ! 

 

مثل شوق رسیدن فردا برای پوشیدن کفش نو ! 

 

 مثل  انتظار روز تولد ! 

 

هر روز به دنیا می آد و با آخرین نقطه های شعرم خداحافظی می کنه !  

 

 

 

  زیبای خیال من  

 

 خدا کنه فردائی که روز تولدت ه 

 

باشی تا باشم !

 

 و بودن ت رو باز هم در نفس هام تجربه کنم ! 

 

 

                                                تولد دوباره ات پیش ا پیش 

 

                                                             مبارک