خاک سرخ

اشعار و متون ادبی به قلم مهدی جابری

خاک سرخ

اشعار و متون ادبی به قلم مهدی جابری

نقد شعری کوتاه با نام عروس

 

   " آرپی جی" زن 

    مرد نبود 

    عروس دست های دنباله دار بود 

                                ( شاعر : کامران قائم مقامی ) 

 

 ........................................... 

 

    یا لطیف  

    سلام و عرض ادب و احترام خدمت یکایک دوستان  و سروران عزیزم 

     ضمن عرض تشکر و تقدیر از جناب آقای کامران قائم مقامی به لحاظ  

     خلق شعر کوتاه " عروس " و تشکر ویژه از اساتید و  خوانندگان عزیز 

     که با نظرات و  راهنمائی های خود با این حقیر همراه می شوند ،   

   خوانش شعر " عروس " را آغاز می کنم . 

    ... 

   در صورت تمایل ، نقد شعر را در ادامه مطالب دنبال کنید . 

  درباره شاعر :  

   کامران قائم مقامی - متولد ۱۳۶۸

   نویسنده و شاعر کودک ، نوجوان وبزرگسال.
   کتابی با نام ماجراهای آبتین و سیمین(جزیره خورشید)   

   درانتشارات گل افشان اصفهان منتشر کرده است .
  
ماجراهای آبتین و سیمین2(شمشیر نقره ای) در نوبت چاپ
   هم اکنون نویسندگی در مورد کتابی که بر روان شناختی انسان  

   در مورد خود به نام "تئوری تفکر" دلالت می کند مشغول
   می 
باشد .
 

    لینک مستقیم سایت 

  

             http://www.corona-losses.blogfa.com

 

                               ................ 

 

                                "عروس " 

 

    " آرپی جی" زن 

     مرد نبود  

    عروس دست های دنباله دار بود  !

                              

   یا لطیف   

 

   واژگان اصلی شعر عبارتند از :

 

   آرپیچی زن / مرد

   عروس / دستهای دنباله دار

 

   اصل شعر بر پایه روئیت استوار است . 

   شعر دارای درون مایه ی بسیار قوی است و به نظر 

   می رسد نگاه  سطحی کمک چندانی به روشن نمودن 

   پیام در نظر گرفته شده نمی نماید .

   حال خطوط  1 و 2 شعر را باهم  بررسی می کنیم .

 

  ۱) آرپیچی زن مرد نبود !

  ۲) عروس دستهای دنباله دار بود !

 

  تصویر دیداری :

  شاعر کسی را دیده است و از او تعریف می کند و او  

  را به عروسی تشبیه می کند با یک  ویژگی خاص !

 ( دنباله دار بودن را برای عروس یک ویژگی در نظر  

  گرفته می شود که بعدا به آن خواهیم پرداخت )

  خط اول هم ایهام و هم تضاد دارد  ( زن / مرد )  !

  روشن است که زن در اینجا به معنای زننده بکار می رود 

  اما از طرفی خارج از پرانتز آرپی جی و در کنار مرد ، 

   تصویر زن را در کنار مرد نشان می دهد .

  دو جمله  اول و دوم  نیز که  به افعال بود و نبود ختم  

  می گردند و در واقع  متناقض نمای تشکیل شده از  آشتی دو   

  تناقض  بود / نبود می باشند .

 

  حال به تشریح عناصر شعر می پردازیم :

 

  آرپی جی زن / مرد

 

  به لحاظ مفهومی :

 

  1- آرپیچی زن  مرد نبود ( یعنی زن بود )

  2- از طرفی  می توان گفت ( هنوز به دوران بلوغ و  

   مرد شدن نرسیده بود !  یعنی پسری نوجوان بود )

   می دانیم آرپی جی زن ها  در خط مقدم جبهه حضور  

  داشتند و در جنگ های زمینی و پیاده  در برخورد با  

  دشمن یکی از مهمترین نیروها به شمار می رفتند .

   بکار بردن آرپی جی زن در متن ، ضمن نوگرائی و 

   استفاده از لغتی تازه در شعر قابل تقدیر است . 

  آرپی جی زن کسی را مشخص می کند که در خط مقدم  

  ایستاده ومواضعی را زیر آتش خود گرفته است .

  شاعر  برای بیشتر توضیح دادن او  به جنسیت وی اشاره  

  می کند که از جنس مردان نیست !

  ارائه تصویرِ بعدی ، جنسیت کاراکتر اصلی را برای ما 

   روشن می کند  که در اینجا واژه عروس داخل می گردد .

 

   عروس بودن

 

  “عروس”  با “ آر پی جی زن “ که  در این شعر کلید  

   واژگان است ، همسو و یکی می شود .

  این شخصیت می تواند هر کسی باشد و بعنوان یک سمبل 

  یا یک نماد جایگزین هر تصویری دیگری نیز فارغ از 

  جنسیت در ذهن خلاق هر خواننده ای گردد .

  به نظر این حقیر علیرغم به تصویر کشیدن تصویر  

  مبارزه ی یک زن که آرپی جی دارد ، "آرپی جی زن" 

   را  باید فارغ از جنسیت در نظر گرفت . مثل کلمات زن  

  و مرد که در خط اول در کنار هم ظاهر شده اند .

 

               ..............

   

  در تفسیر این قسمت امیدوارم شاعر محترم به کمک آمده و 

  دلایل بیشتری در استفاده از "زن"  و توضیحی که برای   

  مرد  نبودن " آرپی جی زن " آمده است عنوان نماید.

 

               ..............

 

  دستهای دنباله دار  

   (دست / دنباله )  دو واژه ای هستند که این ترکیب را  

   ایجاد نموده اند .

  حقیقت این است که دنباله دارها وجود حقیقی ندارند و 

   به جهت تکرار آنها در فضای ذهن و چشم ما به توالی ، 

   شیئی بصورت دنباله دار دیده می شوند  .

   همینطور در خط دوم به نظر می رسد با استفاده از دست 

   های دنباله دار برای عروس آرایه اغراق بکار رفته است.

   در تشریح این عنصر یک تعریف بیشتر نمی توان از آن 

   انتظار داشت

 

  1-  اگر حرکتی  را در نظر می گرفتیم  که شامل ایجاد 

   دنباله می گردید باید به جای آرپی جی زن  یک فردی  

   قرار می گرفت که دارای حرکت فیزیکی است  یا فعالیتی 

   را با سرعت زیاد انجام می دهد پس تعریف از دنباله که 

   در ذهن است منتفی می گردد .

 

  2- برداشت اینجانب استفاده شاعر از مفهوم توالی و تکرار 

   در دنباله است

  یعنی دستهای دنباله دار استعاره از فنا ناپذیر( مانند روئین تن )  

  می شود

  می دانیم مهمترین عضو کاراکتر اصلی  ( آرپی جی زن )  

  دستهایش است  ، شاعر قصد داشته است این دستها را  به 

   توالی و تکرار به نمایش بکشد .

  به نظر می رسد شاعر با بکار بردن "دنباله دار" برای این  

  دستها می خواهد بگوید  این دستها هیچوقت قطع نخواهند شد 

   و با افتادن دستی ، دستی دیگر وارد می گردد.

   و در خاتمه از نظر ایجانب پیام کلی شعر :

  مبارزه و تلاش جاریست و هیچوقت متوقف نمی شود .

 

   ................. 

  

   یادداشت نویسنده ( خاک سرخ ) :

 

  با توجه به عرایضی که در بالا به آنها اشاره گردید ،  

  اینجانب بعنوان یک خواننده مستقل از نقد انجام شده ،  

  به لحاظ ذکر نکته ای  ، عروس خوانشم را ” یکی از  

  بنیان گذاران و متحول کنندگان شعر نو ” می بینم

  و چون بر این کلید واژه  تمرکز نمودم تفسیر خط  اول و  

  دوم را بدین گونه ادامه می دهم : 

  امروز در آستانه دوره‌ای هستیم که دیگر جنسیت شاعر و 

  زن و مرد بودن او اهمیت ندارد.

  مهم این است که شعر خوب چیست و از کیست.

  شاعر برجسته ی امروز کسی است که هنری را قدر می‌نهد 

  که در زمینه آن اندیشه و تفکر و فلسفه وجود داشته باشد.

  شاعر بزرگ امروز فیلسوفی است که جهان را تازه  

  می‌خواهد و برای ایجاد آن از طریق هنر خود کوشش می‌کند.

   به یاد بیاوریم که هشتاد سال پیش چگونه از زن و دنیای او   

  حکایت می‌شد و چگونه ما امروز ستایشگر شاعران و  

  سخنوران زن هستیم.

  عروس  در خوانش شعر توسط من " فروغ " است .

  فروغ زنی است که رنج‌های تاریخی را بر گردن دارد.

  او اسیر دیوارهای سنت است و با عصیان بر علیه نظام  

  مردسالاری حاکم تولدی دیگر می‌یابد.

  شعر فروغ پایه‌های سنتی شعر را در هم می‌شکند و در 

  فرمی نو نگرشی تازه به هستی دارد.

  شاعری که به دیگران آموخت که تنها آنچه می‌خواهند 

   بگویند مهم نیست ، چگونه گفتن مهم است !

 

  فروغ را دوست دارم و از نظر من او آرپی جی زنِ  و 

  عروس دستهای دنباله دار ( شعرنو)  است

 

   یادش گرامی و روحش شاد

   بامهر

   

نظرات 4 + ارسال نظر
خاک سرخ چهارشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 10:59 ق.ظ http://www.khakesorkheman.blogsky.com

لازم دانستم بعد از خوانش نقد توسط جناب قائم مقامی
نظر ایشان را در ادامه عرایضم ، عینا چاپ نمایم تا اگر احیانا موردی از قلم افتاده باشد یا توضیحات ناقص بوده رفع ابهام شود .

.........
یاددات نویسنده ( کامران قائم مقامی ) :

اول از همه یک تشکر ویژه از شما بابت این نقد خوب و
همه جانب گرا می کنم.میکروطبقه بندهای شعر را خیلی خوب بررسی کردی.وقتی کسی به زوایای مختلف شعری می پردازد باید عامل "علت و معلولی" و نقد درون گرا و برون گرایی آن را هم به قلم بیاورد.این کار را به خوبی انجام دادی.
آفرین!

رواشناسی شعری و نقاط عطف و ثقل خوبی برای کاراکترهایی که بیان نمودی انتخاب کردی؛البته این به سلیقه و ترجیحات منتقد بر می گردد که کار را چگونه و از چه دید و بُعدی بپردازد.
کارت را در سه دهکده ی مجزا می بینم.
1-دهکده ی اول:مرد نبودن آر پی جی زن(گوشه ی هندسی شعر)
2-عروس بودن دست های دنباله دار(گو شه ی دیگر)
3-بررسی ساختار و کلیت شعر از نگاه دید کلی(گوشه ی سوم)

این سه گوشه باید یک مثلث برای منتقد باشد تا از جِهات متفاوتی به تجزیه و تحلیل آن بپردازد.

در مورد نگاه سطحی:یکی از ویژگی های اصلی شعر کوتاه این است که،حجم کم ولی معنا و مفهوم طویلی دارند.تک بُعدی نیستند!
"زن" و "مرد" هم دارای آرایه ی معنوی تضاد و ایهام هستند که خودت توضیح دادی.
دو جمله ی "بودن" و "نبودن" را یک متناقض نمای نه آرایه ای بلکه مفهومی به کار بردی.یکی برای بودن و دیگری برای نبودن.تبیین و نمونه گیری برای نقد.

آر پی جی زن مرد نبود-چون خودت عنوان کردی که واژه ی "زن" دارای ایهام است معنای دور آن را به کار بستی.((نوجوان بودن))
اشاره به کم تجربگی و کم سواد بودن در شرایط زندگی.

در ادامه ی نقد:
همان نگاهی که خودت داری:آر پی جی زن در زمان جنگ یکی از مشکل ترین عملیات می باشد.باید مواضع و ******** های دشمن را شناسایی کنی و در دیدی که باید به طور کامل معلوم باشی بدون لغزش و خطا هدفت را مورد اصابت قرار دهی.حال این وظیفه طبق بررسی ات از دوش مرد گرفته و کس دیگری تفویض اختیار شده است...به عروس.آیا عروس به واقع از جنس ماده است یا نماد افراد و کسانی است که در این نبرد "بند پوتین را خود را محکم بسته اند"؟

در مورد وجود نداشتن دنباله ها سری به نجوم می زنیم:
به گمان بعضی ها وقتی به معنای لغوی؛ ستاره ی دنباله داری را می بیند،چنین وانمود می شود که در حقیقت چیزی به آن ستاره بسته شده و با حرکت خود همانند دنباله ای به چرخش و حرکت در می آید.
در واقع این دنباله ها ذرات غبار و یخ هایی هستند که ستاره از عبور خورشید به صورت بخار و گاز یا همان دنباله ها در می آیند.

آفرین خیلی خوب به معنای "دنباله"پی بردی..از جنبه فیزیکی و لمسی آن...اینجاست که باید چشم ها را شست!
دست های دنباله دار-اشاره به دست هایی دارد که هیچ گاه آنها از حرکت و جنب و جوش نمی ایستند و به فعالیت خود ادامه می دهند.این دست ها در امتداد هم قرار می گیرند و دستی بزرگ می سازند که همیشه جاودان خواهد ماند.

در پایان از بررسی خوبت دوباره تشکر و قدر دانی می نمایم.
همواره شاد باشید بامــــــــهر!

عروسک سخنگو چهارشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 02:49 ب.ظ http://kafefenjoon.blogfa.com

نقدتون برای فهم بهتر شعر هم خیلی بهم کمک کرد


امیدوارم سال جدید براتون پر از روزای شاد باشه

سلام
ممنونم از لطف و عنایت تون
امیدوارم در سال جدید بازهم خبرهای خوبی از تو داشته باشم

شعر زلال شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 09:59 ب.ظ http://www.sherezolal100.blogfa.com



سال نو مبارک باد


زلال های عاشقانه یا عاشقانه های زلال




سلام بر شما همراه بزرگوار و با احساس عرصه ی ادب و هنر
خدای ناظر را بسیار سپاسگزاریم که مهلتی مقرر فرمود تا دوباره از کلام گهربارتان بنوشیم و لذت ببریم.

با شش زلال از شش زلالسرا ( گیتا تاجبخش،کامران آوخ کیسمی،مهدی یوسفی نژاد،سهراب آقایی،سید مصطفی سائس،مرضیه خدیر) به روز و منتظر چشیدن نظراتیم. قلمتان به روی چشم.

www.sherezolal100.blogfa.com

خواهشمندم در صورت تمایل بر تبادل لینک خبر فرمایید.

عروسک سخنگو یکشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 10:10 ق.ظ http://kafefenjoon.blogfa.com

سلام ممنونم از لطفتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد